jump to navigation

PERJALANAN KE SYAM KALI KEDUA 23 November 2008

Posted by ibnu_taheer in Sejarah Islami.
trackback

Khadijah binti Khuwailid al-Asadiyah merupakan seorang perempuan yang memegang perniagaan besar, bangsawan, bernama baik dan berharta. Biasanya dia menggaji orang untuk menjalankan perniagaan itu. Beliau juga terkenal dengan kemuliaan budi. Sebilangan besar orang-orang ‘Arab pada masa itu meminjam sebahagian daripada hartanya itu sebagai modal perniagaan mereka.

Apabila Khadijah mendengar berita perihal peribadi Rasulullah SAW yang mulia dan mempunyai akhlaq yang terpuji itu, beliau terus mempelawa Rasulullah SAW supaya menjalankan usaha perniagaan dengan hartanya dan sanggup memberi keuntungan yang lebih daripada yang pernah diberikannya kepada orang lain. Untuk mengiringi Baginda dalam usaha perniagaan nanti Baginda akan dibantu oleh seorang budak suruhan Khadijah yang bernama Maisarah.

Tawaran itu telah diterima baik oleh Rasulullah SAW dengan penuh kerelaan hati. Baginda terus berangkat ke negeri Syam untuk menjalankan urusan perniagaan bersama Maisarah. Dalam perniagaan ini Baginda telah mendapat keuntungan yang berlipat ganda. Apabila Baginda kembali bertemu Khadijah dengan keuntungannya tadi, Baginda terus menyerahkan  kepada Khadijah apa yang perlu dan patut diserahkan dengan penuh amanah. 2

Komentar»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan komentar